Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan

ABSTRACT
One of effort to be company able to face the emulation is by creating and maintaining customer especially loyal customer because they represent the opportunity get the new customer and the end recurring purchasing will be able to improve the sale and able to maintain the position which either in marketing.
This research aim to know the factors determining customer loyalty to brand of Teh Botol Sosro and variable deputizing every factor determining customer loyalty to brand of Teh Botol Sosro. This Research started from date of 23 February 2005 up to 21 March 2005. This Research location selected by purposive in Denpasar town. Analysis used in this research as factor analysis that analysis which can be used to trace some factor from a number indicator or variable determining customer loyalty to brand of Teh Botol Sosro.
Result of analysis indicate that the factors determining customer loyalty to brand of Teh Botol Sosro there is 7 factor, that is performance, features, conformance to specification, reliability/durability, serviceability, perceived quality, and esthetics. While variable deputizing every factor determining customer loyalty to
brand of Teh Botol Sosro there is 15 variable, that is product hygiene, as according to food, and product benefit deputizing performance factor; company brand, feel the product, and size measure product deputizing features factor; security consume and quality of packaging deputizing conformance to specification factor; product perfection to consumer and product resilience to all kinds of weather deputizing reliability/durability factor; amenity obtain the product deputizing service factor; product price and company promotion deputizing perceived quality factor; aroma of product and product color deputizing esthetics factor.
Offer suggestion at company that is company can more selective again in useful life tidiness so that tidiness to consumer always good in a condition. Company also can make the sign of a period to going into effect bigger so that customer can know clearly what product which they buy still be competent or not to be consumed. Company reputation have to be able defended by remain to yield the quality product so that will generate belief in society.
Key words: Product,Customer Loyalty, Factor Analysis

PENDAHULUAN
Latar Belakang
Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi dewasa ini berdampak pada persaingan dunia usaha yang semakin meningkat, baik perusahaan yang bergerak di bidang industri, perdagangan maupun jasa. Kesuksesan dalam persaingan akan dapat dipenuhi apabila perusahaan bisa menciptakan dan mempertahankan pelanggan (Tjiptono, 1997: 19). Untuk mencapai tujuan tersebut maka perusahaan memerlukan berbagai usaha agar tujuan yang telah direncanakan dapat tercapai. Produk yang berkualitas dengan harga bersaing merupakan kunci utama dalam memenangkan persaingan, yang pada akhirnya akan dapat memberikan nilai kepuasan yang lebih tinggi kepada pelanggan. Pelanggan kini memiliki tuntutan nilai yang jauh lebih besar dan beragam karena pelanggan dihadapkan pada berbagai pilihan berupa barang maupun jasa yang dapat mereka beli. Dalam hal ini penjual harus memberikan kualitas produk yang dapat diterima, karena bila tidak, pelanggan akan segera beralih kepada pesaing. Perusahaan perlu memantau lingkungannya yang terus berubah secara terus-menerus dan menyesuaikan strategi pemasarannya untuk menjawab tantangan dan peluang-peluang baru. Perkembangan lingkungan dapat menyebabkan perubahan pada kebutuhan dan keinginan seseorang. Demikian juga dengan berkembangnya produk minuman yang beredar di Bali termasuk minuman teh siap saji.
Teh merupakan minuman yang sangat popular dan sudah menjadi tradisi bagi masyarakat Indonesia. Menurut survei dari berbagai lembaga riset antara lain AC Nielsen, MARS dan SWA (Sinar Harapan, 2003), tahun 1999 hingga 2003 menunjukkan bahwa tingkat penetrasi pasar untuk teh mencapai lebih dari 95%. Itu berarti minuman teh nyaris telah atau pernah dikonsumsi oleh setiap anggota masyarakat. Besarnya daya konsumsi masyarakat terhadap minuman teh menyebabkan banyak perusahaan yang memproduksi minuman the dalam berbagai kemasan. PT. Sinar Sosro merupakan salah satu perusahaan yang bergerak di bidang agroindustri yang

+/- Download Here

tinyurl.com/yky4z5d